Algemene voorwaarden

 

ALGEMENE VOORWAARDEN

Algemene Voorwaarden Sietje

Website: www.Sietje.nl

E-mail: info@sietje.nl

 

Artikel 1 - Definities

  1. Sietje: Sietje, gevestigd te Wijchen, KvK nummer 92523102.
  2. Klant: Degene die met Sietje een overeenkomst op afstand is aangegaan.
  3. Consument: een Klant die tevens een individu is en als privépersoon handelt.
  4. Partijen: Sietje en Klant samen. 
  5. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door Sietje georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
  6. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
  7. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de Consument gebruik kan maken van zijn/haar herroepingsrecht.
  8.  Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.

 

Artikel 2 - Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Sietje en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen Sietje en Klant.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de Klant beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij Sietje zijn in te zien en zij op verzoek van de Klant zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de Algemene Voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Sietje en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  5. Sietje en de klant sluiten de toepasselijkheid van Algemene Voorwaarden van de Klant of van anderen nadrukkelijk uit.
  6. Indien één of meerdere bepalingen in deze voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
  7. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
  8. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.

 

Artikel 3 – Prijzen

  1. Sietje hanteert prijzen in euro’s, exclusief eventuele overige kosten zoals verzend- of administratiekosten.
  2. Omdat Sietje maakt gebruik van de Kleineondernemersregeling (KOR), wordt aan onze klanten geen btw berekent. In de gehanteerde prijzen is dan ook geen btw opgenomen.
  3. Sietje mag de prijzen van producten altijd wijzigen.
  4. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is Sietje niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.

 

Artikel 4 – Monsters en modellen

  1. Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij of zij daar geen andere rechten aan ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.

 

Artikel 5 – Betaling en betalingstermijn

  1. Sietje mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 kalenderdagen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijnen die Sietje hanteert zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij of zij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Sietje aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of de Klant in gebreke hoeft te stellen.
  4. De Klant heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Sietje te melden.
  5. Sietje mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidsstelling eisen voor het totale bedrag van de producten.

 

Artikel 6 – Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Sietje de wettelijke rente per maand voor niet-handeltransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van de maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij of zij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Sietje.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Sietje haar verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Sietje op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de Klant zijn of haar medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Sietje, dan moet hij of zij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

 

Artikel 7 – Recht van reclame

  1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Sietje het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
  2. Sietje maakt gebruik van haar recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
  3. Zodra de Klant op hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Sietje, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in het vorige lid.

 

Artikel 8 – Herroepingsrecht

  1. Een Consument mag een online aankoop binnen 14 kalenderdagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
    • het product is gebruikt
    • het een product is dat speciaal voor de Consument op maat is gemaakt of aangepast
    • de Consument heeft afgezien van zijn of haar herroepingsrecht
  2. De bedenktijd van 14 kalenderdagen in het vorige lid, begint op de dag dat de Consument het laatste product heeft ontvangen van 1 bestelling.
  3. Tijdens de bedenktijd zal de Consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij of zij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij of zij het product wenst te behouden. Indien hij of zij van zijn of haar herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij of zij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan Sietje retourneren, conform de door Sietje verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  4. De Consument kan gebruik maken van zijn of haar herroepingsrecht door een e-mail met dat onderwerp te sturen naar het e-mailadres info@sietje.nl.
  5. De Consument moet binnen een termijn van 14 kalenderdagen na het sturen van de e-mail in het vorige lid terugsturen naar Sietje. De consument dient te bewijzen dat het product tijdig is teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
  6. Stuurt de consument het product niet binnen een termijn van 14 kalenderdagen na het kenbaar maken van zijn of haar herroepingsrecht terug, dan vervalt zijn of haar herroepingsrecht.

 

Artikel 9 – Vergoeding van bezorgkosten

  1. Wanneer de Consument op tijd zijn of haar aankoop heeft herroepen en op de tijd de volledige bestelling naar Sietje heeft geretourneerd, dan zal Sietje eventuele door de klant betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de Consument terugbetalen.
  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Sietje voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.
  3. Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de Consument zelf is de Consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.

 

Artikel 10 – Vergoeding van retourkosten

  1. Indien de Consument een beroep doet op zijn of haar herroepingsrecht en de bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de consument de kosten daarvoor.

 

Artikel 11 – Retentierecht

  1. Sietje kan gebruikmaken van haar retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Sietje heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. Het retentierecht geld ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Sietje.
  3. Sietje is niet aansprakelijk van de schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van haar retentierecht.

 

Artikel 12 – Eigendomsbehoud

  1. Sietje blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Sietje met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
  2. Tot die tijd in lid 1 kan Sietje gebruik maken van haar eigendomsbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
  4. Wanneer Sietje gebruik maakt van haar eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Sietje van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

 

Artikel 13 – Levering

  1. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
  2. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
  4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet op tijd betaalt, mag Sietje haar verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Sietje kan tegenwerpen.

 

Artikel 14 – Levertijd

  1. De levertijden van Sietje zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hier geen rechten aan ontlenen.
  2. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van Sietje.
  3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Sietje later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Sietje niet binnen 10 werkdagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of wanneer Sietje en de Klant iets anders afgesproken hebben.

 

Artikel 15 – Feitelijke levering

  1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn of haar bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

 

Artikel 16 - Transportkosten

  1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij Sietje en de Klant schriftelijk iets anders afgesproken hebben.

 

Artikel 17 – Verpakking en verzending

  1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder hiervan een aantekening laten maken voordat hij of zij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan de Klant Sietje niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

 

Artikel 18 – Bewaring

  1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leverdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

 

Artikel 19 – Garantie

  1. Sietje staat ervoor in dat de producten voldoen aan de overeenkomst, de op de website vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
  2. Een door Sietje verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de Consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
  3. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen door de Klant binnen 4 weken na levering aan Sietje schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
  4. De garantietermijn Sietje komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. Sietje is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de Consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
  5. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
  6. De garantie geldt niet:
    • in het geval van normale slijtage
    • in het geval dat de Klant zelf de geleverde producten heeft gerepareerd of anderzijds heeft aangepast, of dit door derden heeft laten doen 
    • voor schade ontstaan door ongevallen
    • voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
    • voor schade ontstaan door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
    • voor schade ontstaan door blootstelling aan abnormale omstandigheden
    • wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
    • wanneer de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
  7. Het risico van beschadiging, diefstal of verlies van de producten, gaat over op de Klant op het moment waarop deze producten feitelijk worden geleverd.

 

Artikel 20 – Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Sietje tegen alle aanspraken die verband houden met de door Sietje geleverde producten of diensten.

 

Artikel 21 – Klachten

  1. De Klant moet een door Sietje geleverd product zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Voldoet een geleverd product niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Sietje daarvan schriftelijk op de hoogte stellen binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van de tekortkoming, voorzien van een digitale foto waarop de tekortkoming duidelijk zichtbaar is, zodat Sietje hier gepast op kan reageren.
  4. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen Sietje en de Klant.
  5. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Sietje andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

 

Artikel 22 – Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Sietje.
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn of haar ingebrekestelling Sietje tijdig bereikt.

 

Artikel 23 – Aansprakelijkheid

  1. Sietje is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant leidt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer Sietje aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. Sietje is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, schade aan derden of gederfde winst.
  4. Sietje is niet aansprakelijk voor schade of gevolgen die ontstaan als resultaat van (onjuist of onveilig) gebruik of onderhoud van het product door de Klant of door andere personen of partijen.
  5. Wanneer Sietje aansprakelijk is voor schade, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  6. Alle afbeeldingen, kleuren, foto’s en omschrijvingen op de website van Sietje zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, opschorting of ontbinding.

 

Artikel 24 – Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Sietje vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

 

Artikel 25 – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Sietje door de Klant niet aan Sietje toegerekend kan worden wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder overmacht, zoals beschreven in lid 1, valt onder meer ook:
    • een noodtoestand zoals een natuurramp of burgeroorlog
    • electriciteitsstoringen, stroomstoringen, of storingen van apparatuur die door Sietje gebruikt wordt
    • overmacht of wanprestatie van bezorgers, toeleveranciers en anderen
    • computervirussen
    • overheidsmaatregelen
    • vervoersproblemen
  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Sietje 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet nakomen kan, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Sietje deze kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 1 maand heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Sietje de overeenkomst ongedaan maken.
  5. Sietje hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen.

 

Artikel 26 - Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Sietje toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Sietje nog mogelijk, dan kan de ontbinding pas plaatsvinden nadat Sietje in verzuim is.
  3. Sietje mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn of haar verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Sietje kennis heeft genomen van de omstandigheden die haar goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn of haar verplichtingen niet nakomen zal.

 

Artikel 27 – Overgang van rechten

  1. De Klant kan zonder schriftelijke toestemming van Sietje geen rechten uit een overeenkomst met Sietje aan anderen overdragen.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goedenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW. 

 

Artikel 28 – Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, dan kunnen Sietje en de Klant de overeenkomst aanpassen.

 

Artikel 29 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. Sietje mag deze Algemene Voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Sietje altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal Sietje zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
  4. Een Consument mag bij een ingrijpende wijziging van de Algemene Voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

 

Artikel 30 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze Algemene Voorwaarden en op iedere onderliggende overeenkomst tussen Sietje en de Klant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Dit geldt ook indien de Consument woonachtig is in het buitenland.
  2. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
  3. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Sietje is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen Sietje en de Klant, tenzij de wet iets anders bepaalt.

 

Opgesteld op 21 januari 2024.

 

 

 

 

 

 

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.